Wednesday, March 27, 2013

CIA DALANG DISEBALIK LONJAKAN SENJATA BESAR-BESARAN KEPADA MILITAN SYRIA DENGAN BANTUAN NEGARA ARAB,TURKI

Related Posts with Thumbnails SELAWAT KE ATAS NABI DAN KELUARGANYA...............


Assalamualaikum ...telah aku duga sejak dari dulu lagi sebenarnya konflik di Syria bukanlah isu SUNNI DAN SYIAH sepertimana yang digembar gemburkan oleh sesetengah pihak......., ini semua adalah angkara pihak Barat menggunakan orang Islam untuk menghancurkan negara Islam yang lain. Perkara ini sama juga seperti Pengganas Sulu yang sekarang nak menjahanamkan keamanan rakyat Malaysia khususnya di Sabah.




Orang Islam dipergunakan untuk membunuh orang Islam yang lain, sesungguhnya kezuhuran Imam Mahdi makin hampir, dunia kini telah penuh dgn fitnah dan pembunuhan dan sebagainya.

Sekarang lihat CIA, USA khususnya barat secara terang-terangan membekalkan anggota dan senjata kepada pemberontak Syria. Niat mereka cuma satu untuk melemahkan kekuatan orang Islam sahaja. Apabila mereka menakluk Syria, proksi CIA ini akan mudah menawan Palestin melalui Israel kerana Syria sempadan Israel dan mudah bagi pula menyerang Iran ...hehehehehehe DUNIA OH DUNIA. Dibawah ini aku sertakan keterangan dari sumber Press TV mengenai perkara ini...


Agensi perisikan AS CIA telah memainkan peranan utama dalam mencari sumber senjata dan menyelaraskan penghantaran besar-besaran kelengkapan persenjataan kepada militan bersandarkan asing di Syria oleh kerajaan Qatar, Arab Saudi, Turki dan Jordan.
Daripada "pejabat di lokasi rahsia," ejen perisikan Amerika telah membantu negara Arab bersandarkan AS untuk "membeli senjata," termasuk pembelian senjata utama Arab Saudi dari Croatia, yang telah pun ditentukan kelompok militan atau komander yang mana harus menerima senjata yang bakal tiba , The New York Times melaporkan hari Isnin, memetik sumber dari pegawai Amerika yang tidak mahu namanya disiarkan.




Skala penghantaran adalah "sangat besar," dengan kerajaan Turki menjalankan pemantauan terhadap sebahagian besar operasi penghantaran, "memasang transponder kepada trak yang mengangkut barangan ketenteraan melalui Turki" untuk memantau penghantaran ke Syria melalui jalan darat , dan laporan itu menambah, "pegawai-pegawai yang lazim dengan saluran penghantaran (senjata) dan seorang pegawai penyiasat pemerdagangan senjata manusia akan mengumpul data daripada pesawat kargo yang terlibat. "



"Satu anggaran konservatif terhadap muatan peralatan ketenteraan pesawat ini adalah 3,500 tan," kata seorang pemantau pemindahan senjata haram, Hugh Griffiths, daripada Institut Penyelidikan Keamanan Antarabangsa Stockholm, seperti yang dipetik dalam laporan itu.


"Keamatan dan kekerapan penerbangan ini menandakan operasi logistik ketenteraan terancang dan terselaras secara haram," tambah Griffiths.


Penghantaran senjata dari Qatar dan Arab Saudi meningkat secara drastik pada musim gugur lewat kebenaran daripada kerajaan Turki agar penghantaran senjata melalui kargo udara kepada puak militan anti Damsyik dipercepatkan.


Pada masa yang sama, menurut nota laporan, pesawat kargo Jordan, bertindak sebagai barisan hadapan untuk tentera kerajaan monarki itu, telah menerbangkan senjata utama hasil pembelian Saudi dari Croatia kepada puak militan ditaja asing yang beroperasi di selatan Syria, membentuk satu "katarak senjata," seperti yang digambarkan oleh bekas pegawai AS yang pernah diberi taklimat berkenaan operasi mempermudahkan pemindahan senjata haram AS.


Qatar, menggunakan Pengkalan Udara Al Udeid , yang berfungsi sebagai "hub untuk logistik tentera Amerika di Timur Tengah," telah menjadi "pembekal senjata yang aktif," akhbar harian tersebut dipetik, mendakwa Amerika Syarikat dan lain-lain pegawai Barat serta komander militan anti Damsyik di Syria, "sehinggakan Amerika Syarikat menjadi bimbang tentang beberapa kumpulan Islamis yang telah dipersenjatakan oleh kerajaan Qatar."


Laporan itu juga memetik data kawalan trafik udara menunjukkan bahawa pesawat kargo Jordan "melakukan gabungan 36 pusingan perjalanan penerbangan antara Amman dan Croatia dari Disember hingga Februari" di samping lima penerbangan antara Amman dan Turki Januari ini.


Sedang rutin penghantaran bekalan senjata menerusi udara oleh Qatar berjalan terus, Tentera Udara Di raja Saudi juga "memulakan jadual harian yang sibuk", akhbar harian tersebut menambah," dengan membuat sekurang-kurangnya 30 penerbangan pesawat C-130 ke Pengkalan Udara Esenboga, Turki dari pertengahan Februari Mac awal tahun ini.


Pegawai Amerika itu, laporan itu menegaskan, "telah mengesahkan bahawa pegawai kanan White House kerap diberi taklimat mengenai penghantaran (senjata) itu," dan juga mengatakan bahawa mantan Pengarah CIA David Petraeus "memainkan peranan penting dalam membantu untuk mendapatkan rangkaian pesawat (penghantaran senjata secara haram) untuk bergerak dan telah memujuk pelbagai negara untuk bekerja bersama-sama. "


Walaupun pentadbiran Obama telah secara terbuka mendakwa bahawa ia hanya menawarkan bantuan "tidak berbahaya" kepada kumpulan-kumpulan yang cuba untuk menggulingkan kerajaan Presiden Syria Bashar Al-Assad, "penglibatan CIA dalam penghantaran senjata ... telah menunjukkan bahawa Amerika Syarikat lebih bersedia untuk membantu sekutu Arab menyokong 'bahaya' terhadap perang saudara di sana, " laporan itu menekankan.


Harian itu juga mencadangkan usaha oleh Amerika Syarikat dan sekutu Arab untuk "menarik Turki dan Jordan supaya aktif dalam perang" yang telah mereka lancarkan di Syria, dengan harapan untuk "memprovokasi" Iran agar turut serta ke dalam konflik.


Perkembangan itu muncul sebagai laporan akhbar baru-baru ini yang menamakan pemimpin tentera Israel sebagai mendakwa dengan keadaan tentera Syria "semakin jatuh," tentera Zionis kini berada dalam kedudukan untuk "menumpukan" usaha mereka ke atas Lubnan.


Ini berikutan laporan daripada cawangan media AS yang dipetik secara meluas melaporkan bahawa dalam lawatan mengejut Setiausaha Negara AS ke Iraq, beliau telah menekan pemimpin negara untuk menghadkan penerbangan Iran ke Syria, manakala berikrar untuk "mencergaskan" kembali hubungan dengan negara yang telah mereka (AS) cerobohi selama lebih tujuh tahun, meninggalkan di sebalik apa yang secara meluas dianggap sebagai jejak kematian, kemusnahan, penderaan, dan campur tangan politik yang masih berterusan.


Republik Islam Iran telah menyatakan sokongan penuh kepada kerajaan Presiden Assad di Syria sambil menggesa resolusi aman terhadap krisis negara Syria tanpa sebarang campur tangan asing.


Iran selanjutnya menegaskan bahawa pergolakan semasa di Syria telah dihasut dan dibiayai oleh rejim Israel, Amerika Syarikat, dan sebahagian besar kerajaan korup Arab di Teluk Parsi yang masih memegang kuasa hasil sokongan tentera Amerika.


Sumber : Press TV

No comments:

FIRST STEP : PELABURAN SAHAM DI BURSA MALAYSIA

Selawat dan salam ke atas junjungan besar Nabi Muhamad SAW dan keluarganya serta pada para sahabat, Alhamdulillah , hari ni teringat pulak n...