Tuesday, October 8, 2013

BERSATULAH ATAS NAMA ISLAM

Related Posts with Thumbnails
SELAWAT KE ATAS NABI DAN KELUARGANYA


Kuala Lumpur ; Perdana Menteri Malaysia Datuk Seri Najib Tun Razak berkata, konflik antara puak Sunnah dan Syiah berpunca dari putar belit golongan radikal yang mengeskloitasikan hujah palsu untuk menimbulkan perpecahan dan mewajarkan keganasan.

Najib lantang berkata demikian sambil menyeru umat Islam bersatu menentang golongan radikal yang memeperalatkan agama untuk melakukan keganasan dalam Kenyataan Nasional pada Perbahasan Umum Perhimpunan Agung Pertubuhan Bangsa-Bangsa Bersatu (UNGA) ke-68 di New York.

Sambil memperkenalkan penubuhan Gerakan Kesederhanaan Global, beliau berkata kumpulan radikal agama menyembunyikan agenda songsang mereka di dalam pakaian agama untuk memecah-belahkan keluarga, negara dan umat.

Menurut beliau lagi, umat Islam bertanggung jawab memelihara kesucian agama mereka dengan mempamerkan secara jelas ajaran sebenar Islam sebagai agama keamanan, kesederhanaan dan toleransi.

"Kita perlu sebarkan mesej ini dengan jelas agar semua orang mendengarnya dan berdiri teguh dalam menentang kumpulan minoriti yang memperalatkan Islam untuk menganjurkan keganasan bagi tujuan jahat," katanya.

Selain itu beliau menolak tafsiran keserhanaan sebagai kelemahan, malah perjuangan menentang keganasan dan menyeru kedamaian merupakan kekuatan.

Katanya lagi, Malaysia adalah negara contoh yang menganjurkan sifat saling menghormati dan inklusif serta mengeratkan hubungan antara masyarakat berbeza agama. Ini terbukti apabila Malaysia menjadi penganjur keamanan di Selatan Filipina dan Selatan Thailand yang dilanda pergolakan.

Perdana Menteri berkata demikian beberapa hari setelah markaz Syiah di Sri Gombak dipecah masuk beberapa ejen JAIS sambil merampas dokumen-dokumen dan wang tabung meskipun belum mendapatkan waran dari mahkamah Syariah.







Nor Amran Abdullah Setiausaha Kehormat Inspirasi Wawasan

No comments:

FIRST STEP : PELABURAN SAHAM DI BURSA MALAYSIA

Selawat dan salam ke atas junjungan besar Nabi Muhamad SAW dan keluarganya serta pada para sahabat, Alhamdulillah , hari ni teringat pulak n...