Wednesday, April 6, 2011

KATA-KATA HIKMAT SAIDINA ALI a.s

SELAWAT.................

Ramai masyarakat Islam tidak mengetahui bahawa Saidina Ali AS iaitu menantu dan golongan Ahlul Bayt banyak mengeluarkan kata-kata hikmat yang boleh menjadi panduan kepada seluruh umat Islam. Rasullullah SAW pernah bersabda " AKU ADALAH GEDUNG ILMU DAN ALI ADALAH PINTU SEGALA ILMU ". Dari hadis tersebut menunjukkan bahawa Saidina Ali as adalah tempat rujukan para sahabat selepas wafatnya rasullullah SAW, hingggalah Khalifah Ar-Rasyidin merujuk kepada beliau ttg urusan dunia dan akhirat berdasarkan Al-Quran dan Assunnah, beliau merupakan seorang yg sangat mahir dalam pentafsiran Al-Quran hingga di gelar Ahlul Kitab. Berikut beberapa kata-kata hikmat Saidina Ali as yang boleh menjadi panduan kehidupan manusia.

BILANGAN 17

" WAHAI ANAK ADAM !!, KAMU MELIHAT DAN TAHU BAHAWA TUHAN KAMU SUBHANAHUWATAALA MEMBERI NIKMAT KE ATASMU SEDANGKAN KAMU BERBUAT MAKSIAT KEPADANYA , MAKA JAGALAH BALASAN KEMURKAANNYA "

BILANGAN 18

" APA YANG TERSIMPAN DI DALAM HATI SESEORANG ITU AKAN TERLIHAT JUGA DALAM KATA-KATANYA KETIKA TERSILAP SERTA PADA AIR MUKANYA "





Related Posts with Thumbnails

Nor Amran Abdullah
Bendahari
KBKPj JKDM

No comments:

FIRST STEP : PELABURAN SAHAM DI BURSA MALAYSIA

Selawat dan salam ke atas junjungan besar Nabi Muhamad SAW dan keluarganya serta pada para sahabat, Alhamdulillah , hari ni teringat pulak n...